Sanitetsteknik 1
Kurskod: VVISAN01 Poäng: 100Kursen sanitetsteknik 1 omfattar punkterna 1, 3–7 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen sanitetsteknik 1 omfattar punkterna 1, 3–7 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion hos olika system för rening av vatten och avlopp. | Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion hos olika system för rening av vatten och avlopp. | Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion hos olika system för rening av vatten och avlopp. |
I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för behandlingsprocesser i vatten- och avloppsanläggningar. | I beskrivningen redogör eleven utförligt för behandlingsprocesser i vatten- och avloppsanläggningar. | I beskrivningen redogör eleven översiktligt för behandlingsprocesser i vatten- och avloppsanläggningar. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller. | Dessutom redogör eleven utförligt för de miljökrav som gäller. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de miljökrav som gäller. |
Eleven utför efter samråd med handledare måttsättning, montering och funktionskontroll av vatten- och sanitetssystem utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser. | Eleven utför efter samråd med handledare måttsättning, montering och funktionskontroll av vatten- och sanitetssystem utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser. | Eleven utför i samråd med handledare måttsättning, montering och funktionskontroll av vatten- och sanitetssystem utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser. |
I sin funktionskontroll utför eleven efter samråd med handledare täthetskontroller samt värderar med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | I sin funktionskontroll utför eleven efter samråd med handledare täthetskontroller samt värderar med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. | I sin funktionskontroll utför eleven i samråd med handledare täthetskontroller samt värderar med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder. |
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt. | Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .