Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika samhällsförhållanden, sociala strukturer och normer samt kategoriseringar av människor.
|
Eleven beskriver utförligt olika samhällsförhållanden, sociala strukturer och normer samt kategoriseringar av människor.
|
Eleven beskriver översiktligt olika samhällsförhållanden, sociala strukturer och normer samt kategoriseringar av människor.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur dessa påverkar människors villkor och hur människor påverkar samhället.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för hur dessa påverkar människors villkor och hur människor påverkar samhället.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur dessa påverkar människors villkor och hur människor påverkar samhället.
|
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp, teorier och modeller samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade slutsatser.
|
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp, teorier och modeller samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
|
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp, teorier och modeller samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
|
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
|
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
|
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
|
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
|
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar.
|
I diskussioner framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
|
I diskussioner framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
|
I diskussioner framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
|
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över kulturmöten och sociala processer.
|
Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över kulturmöten och sociala processer.
|
Dessutom gör eleven enkla reflektioner över kulturmöten och sociala processer.
|
Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter.
|
-
|
-
|