Kinesiska 6
Kurskod: MODZHO06 Poäng: 100Kursen kinesiska 6 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen kinesiska 6 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kommunikationens innehåll
Muntlig reception
Muntlig produktion och interaktion
Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)
Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat sätt såväl helhet som detaljer i talad kinesiska i lugnt tempo om bekanta ämnen. | Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i talad kinesiska i lugnt tempo om bekanta ämnen. | Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i talad kinesiska i lugnt tempo om bekanta ämnen. |
Eleven väljer och värderar innehåll från ett urval av muntliga källor samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer och värderar innehåll från ett urval av muntliga källor samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer och värderar innehåll från ett urval av muntliga källor samt använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och relativt sammanhängande. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. |
I muntlig interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | I muntlig interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven relativt tydligt och med visst flyt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | I muntlig interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven enkelt och begripligt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. |
Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen. | Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen. | |
Eleven läser samt förstår och tolkar helheten och väsentliga detaljer i enkla texter om vardagliga och bekanta ämnen. | Eleven läser samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i enkla texter om vardagliga och bekanta ämnen. | Eleven läser samt förstår och tolkar det mest väsentliga av innehållet i enkla texter om vardagliga och bekanta ämnen. |
Eleven väljer information från ett avgränsat urval av skriftliga källor och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer information från ett avgränsat urval av skriftliga källor och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer information från ett avgränsat urval av skriftliga källor och använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. | Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. | |
I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. | I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. | I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande. |
I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven relativt tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. |
Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt. | Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen. | Dessutom använder eleven strategier som i någon mån underlättar och förbättrar interaktionen. |
Eleven kommenterar översiktligt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper. | Eleven kommenterar på ett enkelt sätt, på kinesiska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper. | |
Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .