Moderna språk 4
Kurskod: MODXXX04 Poäng: 100Kursen moderna språk 4 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen moderna språk 4 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kommunikationens innehåll
Reception
Produktion och interaktion
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i talat språk i måttligt tempo och i olika sammanhang. | Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat sätt huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i talat språk i måttligt tempo och i olika sammanhang. | Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i talat språk i måttligt tempo och i olika sammanhang. |
Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i lättillgängliga texter av olika slag. | Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat sätt huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i lättillgängliga texter av olika slag. | Eleven läser samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i lättillgängliga texter av olika slag. |
Eleven väljer och värderar innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer och värderar innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer och värderar innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag samt använder på ett delvis relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och sammanhängande. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, relativt tydligt och relativt sammanhängande. | I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. |
I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och sammanhängande. | I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, relativt tydligt och relativt sammanhängande. | I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. |
I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven relativt tydligt och med visst flyt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven enkelt och begripligt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. |
Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt. | Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen. | Dessutom använder eleven strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen. |
Eleven diskuterar välutvecklat, på målspråket, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper. | Eleven diskuterar utvecklat, på målspråket, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper. | Eleven diskuterar översiktligt, på målspråket, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper. |
Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | - |
Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .