Låsteknik
Kurskod: LAOLAT0 Poäng: 200Kursen låsteknik omfattar punkterna 1–4 och 7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen låsteknik omfattar punkterna 1–4 och 7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för egenskaper, funktioner och användningsområden hos låstekniska system både ur ett historiskt och nutida perspektiv. | Eleven redogör utförligt för egenskaper, funktioner och användningsområden hos låstekniska system både ur ett historiskt och nutida perspektiv. | Eleven redogör översiktligt för egenskaper, funktioner och användningsområden hos låstekniska system både ur ett historiskt och nutida perspektiv. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur låskodning, dörrstyrning och förvaringsenheter används och fungerar. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur låskodning, dörrstyrning och förvaringsenheter används och fungerar. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur låskodning, dörrstyrning och förvaringsenheter används och fungerar. |
Eleven utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande låstekniska arbeten utifrån de säkerhetsnivåer, metoder, kod- och systemlåsningsprinciper som används i branschen. | Eleven utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande låstekniska arbeten utifrån de säkerhetsnivåer, metoder, kod- och systemlåsningsprinciper som används i branschen. | Eleven utför, i samråd med handledare, vanligt förekommande låstekniska arbeten utifrån de säkerhetsnivåer, metoder, kod- och systemlåsningsprinciper som används i branschen. |
Arbetet utförs enligt de rutiner och yrkesetiska regler som finns i branschen och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Arbetet utförs enligt de rutiner och yrkesetiska regler som finns i branschen och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | |
Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett gott sätt ställda kvalitets- och miljökrav. | Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav. | |
Eleven tolkar och upprättar, efter samråd med handledare, låsscheman och beräkningar av låssystem. | Eleven tolkar och upprättar, efter samråd med handledare, låsscheman och beräkningar av låssystem. | Eleven tolkar och upprättar, i samråd med handledare, låsscheman och beräkningar av låssystem. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de lagar och bestämmelser som gäller inom området. | Eleven redogör utförligt för de lagar och bestämmelser som gäller inom området. | Eleven redogör översiktligt för de lagar och bestämmelser som gäller inom området. |
Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av risker och arbetsmiljökrav vid uppbyggnad och installation av lås och låsanläggningar. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av risker och arbetsmiljökrav vid uppbyggnad och installation av lås och låsanläggningar. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika typer av risker och arbetsmiljökrav vid uppbyggnad och installation av lås och låsanläggningar. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .