Eleven beskriver utförligt och nyanserat det valda hantverkets och materialets historia.
|
Eleven beskriver utförligt det valda hantverkets och materialets historia.
|
Eleven beskriver översiktligt det valda hantverkets och materialets historia.
|
Eleven tolkar arbetsuppgifter efter samråd med handledare.
|
Eleven tolkar arbetsuppgifter efter samråd med handledare.
|
Eleven tolkar arbetsuppgifter i samråd med handledare.
|
Eleven använder efter samråd med handledare och med säkerhet etablerade tillvägagångssätt för att forma materialet efter intentionen och uppgiften.
|
Eleven använder efter samråd med handledare och med viss säkerhet etablerade tillvägagångssätt för att forma materialet efter intentionen och uppgiften.
|
Eleven använder i samråd med handledare och med viss säkerhet etablerade tillvägagångssätt för att forma materialet efter intentionen och uppgiften.
|
I arbetet hanterar eleven verktyg och metoder med mycket gott handlag.
|
I arbetet hanterar eleven verktyg och metoder med gott handlag.
|
I arbetet hanterar eleven verktyg och metoder med visst handlag.
|
Eleven uppnår resultat som uppfyller höga krav på teknisk och estetisk kvalitet.
|
Eleven uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som fungerar väl i det avsedda sammanhanget.
|
Eleven uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som går att använda i det avsedda sammanhanget.
|
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
|
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
|
Under arbetet upptäcker och löser eleven i samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
|
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av tillvägagångssätt och kommunicerar i sitt arbete kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser eller ritningar.
|
Eleven motiverar utförligt sina val av tillvägagångssätt och kommunicerar i sitt arbete kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser eller ritningar.
|
Eleven motiverar översiktligt sina val av tillvägagångssätt och kommunicerar i sitt arbete kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser eller ritningar.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur materialens egenskaper kan utnyttjas i arbetet och hur det estetiska uttrycket påverkas av olika material.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för hur materialens egenskaper kan utnyttjas i arbetet och hur det estetiska uttrycket påverkas av olika material.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur materialens egenskaper utnyttjas i arbetet och hur det estetiska uttrycket påverkas av olika material.
|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin formgivnings- och arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen.
|
Eleven beskriver utförligt sin formgivnings- och arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen.
|
Eleven beskriver översiktligt sin formgivnings- och arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med enkla omdömen.
|
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar eller förbättringar av arbetsprocessen.
|
Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på alternativa lösningar eller förbättringar av arbetsprocessen.
|
Beskrivningen innehåller enkla förslag på alternativa lösningar eller förbättringar av arbetsprocessen.
|
Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt.
|
Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt.
|
Eleven använder och vårdar i samråd med handledare maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt.
|
Dessutom hanterar eleven efter samråd med handledare material med tanke på deras miljöpåverkan.
|
Dessutom hanterar eleven efter samråd med handledare material med tanke på deras miljöpåverkan.
|
Dessutom hanterar eleven i samråd med handledare material med tanke på deras miljöpåverkan.
|
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder eventuell skyddsutrustning.
|
|
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder eventuell skyddsutrustning.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|