Industriell design 2
Kurskod: INLIND32 Poäng: 100Kursen industriell design 2 omfattar punkterna 3–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen industriell design 2 omfattar punkterna 3–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven resonerar utförligt och nyanserat för gränssnittet mellan design och produktion och drar med mycket god säkerhet slutsatser om vilken industriell produktionsmetod och vilket material som ska användas för den produkt som ska tillverkas. | Eleven resonerar utförligt för gränssnittet mellan design och produktion och drar med god säkerhet slutsatser om vilken industriell produktionsmetod och vilket material som ska användas för den produkt som ska tillverkas. | Eleven resonerar övergripande om gränssnittet mellan design och produktion och drar med säkerhet slutsatser om vilken industriell produktionsmetod och vilket material som ska användas för den produkt som ska tillverkas. |
Eleven arbetar med mycket god säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder och utvärderar självständigt den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat. | Eleven arbetar med god säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder och utvärderar med god säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat. | Eleven arbetar med säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder och utvärderar med säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat. |
Eleven formulerar självständigt designkriterier och föreslår välgrundade och nyanserade lösningar och industriellt anpassade designförslag på både bekanta och obekanta problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade och nyanserade omdömen. | Eleven formulerar självständigt efter samråd med handledare designkriterier och föreslår välgrundade lösningar och industriellt anpassade designförslag på i huvudsak bekanta, men även obekanta, problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade omdömen. | Eleven formulerar efter samråd med handledare designkriterier och föreslår välgrundade lösningar och industriellt anpassade designförslag på bekanta problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade omdömen. |
Eleven skapar och visualiserar med mycket god säkerhet några förslag både manuellt och digitalt och presenterar dem med mycket god säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper. | Eleven skapar och visualiserar med god säkerhet några förslag manuellt och digitalt och presenterar dem med god säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper. | Eleven skapar och visualiserar med säkerhet några förslag manuellt och digitalt och presenterar dem med säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper. |
Eleven realiserar dessutom självständigt förslagen till prototyper och modeller där funktioner kan simuleras och testas med gott resultat. | Eleven realiserar dessutom självständigt efter samråd med handledare förslagen till prototyper och modeller där funktioner kan simuleras och testas med tillfredsställande resultat. | Eleven realiserar dessutom efter samråd med handledare förslagen till prototyper och modeller där funktioner kan simuleras och testas med tillfredsställande resultat. |
Eleven ger även förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .