Handel och hållbar utveckling
Kurskod: HANHAN0 Poäng: 100Kursen handel och hållbar utveckling omfattar punkterna 2, 4 och 6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen handel och hållbar utveckling omfattar punkterna 2, 4 och 6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. | Eleven beskriver utförligt innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. | Eleven beskriver översiktligt innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. |
Eleven beskriver dessutom utförligt och nyanserat handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling och redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet inom handelssektorn. | Eleven beskriver dessutom utförligt handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling och redogör utförligt för faktorer som påverkar miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet inom handelssektorn. | Eleven beskriver dessutom översiktligt handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling och redogör översiktligt för faktorer som påverkar miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet inom handelssektorn. |
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat villkoren för företags förmåga att konkurrera och skapa lönsamhet i relation till arbetet för miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. | Vidare beskriver eleven utförligt villkoren för företags förmåga att konkurrera och skapa lönsamhet i relation till arbetet för miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. | Vidare beskriver eleven översiktligt villkoren för företags förmåga att konkurrera och skapa lönsamhet i relation till arbetet för miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. |
I sina beskrivningar använder eleven med säkerhet grundläggande begrepp inom området. | I sina beskrivningar använder eleven med viss säkerhet grundläggande begrepp inom området. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för en varas livscykel samt för vilka konsekvenser olika former av distribution och varutransporter får för miljön. | Eleven redogör utförligt för en varas livscykel samt för vilka konsekvenser olika former av distribution och varutransporter får för miljön. | Eleven redogör översiktligt för en varas livscykel samt för vilka konsekvenser olika former av distribution och varutransporter får för miljön. |
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, en kartläggning av ett handelsföretags hållbarhetsarbete samt beskriver utförligt och nyanserat styrkor och svagheter i hållbarhetsarbetet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar med relevanta avtal, lagar, standarder och andra bestämmelser inom området som utgångspunkt. | Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, en kartläggning av ett handelsföretags hållbarhetsarbete samt beskriver utförligt styrkor och svagheter i hållbarhetsarbetet samt ger välgrundade förslag på förbättringar med relevanta avtal, lagar, standarder och andra bestämmelser inom området som utgångspunkt. | Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, en kartläggning av ett handelsföretags hållbarhetsarbete samt beskriver översiktligt styrkor och svagheter i hållbarhetsarbetet samt ger enkla förslag på förbättringar med relevanta avtal, lagar, standarder och andra bestämmelser inom området som utgångspunkt. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .