Fordonsteknik – introduktion
Kurskod: FODFOO0 Poäng: 200Kursen fordonsteknik – introduktion omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen fordonsteknik – introduktion omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fordons olika huvudkomponenter och deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar i fordonet. | Eleven beskriver utförligt fordons olika huvudkomponenter och deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar i fordonet. | Eleven beskriver översiktligt fordons olika huvudkomponenter och deras funktion, dels var för sig, dels hur de samverkar i fordonet. |
Eleven utför efter samråd med handledare service och reparationer på fordon. | Eleven utför efter samråd med handledare service och reparationer på fordon. | Eleven utför i samråd med handledare service och reparationer på fordon. |
I arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga arbetsmetoder. | I arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga arbetsmetoder. | |
Eleven genomför också i bekanta och nya situationer komplext demonterings- och monteringsarbete. | Eleven genomför också i bekanta situationer komplext demonterings- och monteringsarbete. | Eleven genomför också i bekanta situationer enkelt demonterings- och monteringsarbete. |
I arbetet använder eleven med säkerhet de verktyg och andra hjälpmedel som är lämpliga för att lösa de specifika arbetsuppgifterna. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet de verktyg och andra hjälpmedel som är lämpliga för att lösa de specifika arbetsuppgifterna. | |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
Eleven tar ansvar för materiella värden och för sin egen och andras säkerhet samt håller välordnat på arbetsplatsen. | Eleven tar ansvar för materiella värden och för sin egen och andras säkerhet samt håller välordnat på arbetsplatsen. | |
I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. | I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. | I arbetet redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. |
Dessutom arbetar eleven efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Dessutom arbetar eleven efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | |
Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet. | Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet. | Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .