Elkraft och traktion – spårfordon
Kurskod: ELFELK0 Poäng: 150Kursen elkraft och traktion – spårfordon omfattar punkterna 1–8 under rubriken ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen elkraft och traktion – spårfordon omfattar punkterna 1–8 under rubriken ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad och funktion hos samt styrning av elkraft och elmotordrivsystem. | Eleven redogör utförligt för uppbyggnad och funktion hos samt styrning av elkraft och elmotordrivsystem. | Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad och funktion hos samt styrning av elkraft och elmotordrivsystem. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för principer för överföring av kraft och signaler inom högspänningssystem och elmotordrivsystem. | Dessutom redogör eleven utförligt för principer för överföring av kraft och signaler inom högspänningssystem och elmotordrivsystem. | Dessutom redogör eleven översiktligt för principer för överföring av kraft och signaler inom högspänningssystem och elmotordrivsystem. |
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare alla ingående arbetsuppgifter med säkerhet och med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare alla ingående arbetsuppgifter med säkerhet och med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. | Eleven planerar och utför i samråd med handledare alla ingående arbetsuppgifter med viss säkerhet och med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet system-, komponent- och verktygsdokumentation. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet system-, komponent- och verktygsdokumentation. | |
Eleven dokumenterar noggrant och utförligt genomfört arbete enligt branschens standarder. | Eleven dokumenterar tillfredsställande genomfört arbete enligt branschens standarder. | |
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för utrustning och manualer avsedda för funktionstester. | Vidare redogör eleven utförligt för utrustning och manualer avsedda för funktionstester. | Vidare redogör eleven översiktligt för utrustning och manualer avsedda för funktionstester. |
Eleven hanterar och vårdar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag enligt instruktioner och håller god ordning på arbetsplatsen och motiverar behovet av ordning noggrant och utförligt. | Eleven hanterar och vårdar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag enligt instruktioner och håller tillfredsställande ordning på arbetsplatsen och motiverar behovet av ordning tillfredsställande. | Eleven hanterar och vårdar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag enligt instruktioner och håller tillfredsställande ordning på arbetsplatsen och motiverar behovet av ordning tillfredsställande. |
Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. | Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. | Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. |
Eleven arbetar ergonomiskt, utför en god riskanalys samt genomför arbetet på ett gott sätt, säkert för sig själv och andra. | Eleven arbetar ergonomiskt, utför en tillfredsställande riskanalys samt genomför arbetet på ett tillfredsställande sätt, säkert för sig själv och andra. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat, utifrån exempel, för vikten av samarbete för en fungerande och funktionell verksamhet. | Eleven redogör utförligt, utifrån exempel, för vikten av samarbete för en fungerande och funktionell verksamhet. | Eleven redogör översiktligt, utifrån exempel, för vikten av samarbete för en fungerande och funktionell verksamhet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för standarder och begrepp inom området och använder med säkerhet korrekt fackspråk i sina redogörelser och resonemang. | Eleven redogör utförligt för standarder och begrepp inom området och använder med viss säkerhet korrekt fackspråk i sina redogörelser och resonemang. | Eleven redogör översiktligt för standarder och begrepp inom området och använder med viss säkerhet korrekt fackspråk i sina redogörelser och resonemang. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .