Banskötsel för hästsport
Kurskod: BANBAN0 Poäng: 100Kursen banskötsel för hästsport omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen banskötsel för hästsport omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika material och deras användning inom banskötsel. | Eleven beskriver utförligt olika material och deras användning inom banskötsel. | Eleven beskriver översiktligt olika material och deras användning inom banskötsel. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skötselåtgärder med hänsyn till egenskaper, funktion och klimat. | Eleven redogör utförligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till egenskaper, funktion och klimat. | Eleven redogör översiktligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till egenskaper, funktion och klimat. |
Dessutom upprättar eleven en avancerad skötselplan och motiverar utförligt och nyanserat sina förslag i den. | Dessutom upprättar eleven en skötselplan och motiverar utförligt sina förslag i den. | Dessutom upprättar eleven en enkel skötselplan och motiverar översiktligt sina förslag i den. |
I skötselplanen gör eleven också en välgrundad och nyanserad kostnadskalkyl. | I skötselplanen gör eleven också en välgrundad kostnadskalkyl. | I skötselplanen gör eleven också en enkel kostnadskalkyl. |
Eleven organiserar och genomför komplexa arbetsuppgifter inom banskötsel. | Eleven organiserar och genomför arbetsuppgifter inom banskötsel. | Eleven organiserar och genomför enkla arbetsuppgifter inom banskötsel. |
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer. | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer. |
Resultatet av arbetet är gott vad gäller utförande och estetik. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller utförande och estetik. | |
I arbetet använder eleven med säkerhet material, teknisk utrustning och handredskap. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och handredskap. | |
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom banskötseln samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom banskötseln samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom banskötseln samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .