Webbserverprogrammering 2
Kurskod: WESWEB02 Poäng: 100Kursen webbserverprogrammering 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen webbserverprogrammering 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de tekniker som möjliggör dynamiska webbplatser och webbtjänster. | Eleven redogör utförligt för de tekniker som möjliggör dynamiska webbplatser och webbtjänster. | Eleven redogör översiktligt för de tekniker som möjliggör dynamiska webbplatser och webbtjänster. |
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. | Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. | Eleven gör en enkel projektplan för en tänkt produkt. |
I projektplanen beskriver eleven utförligt och nyanserat produktens funktion, arkitektur och mjukvarugränssnitt. | I projektplanen beskriver eleven utförligt produktens funktion och arkitektur. | I projektplanen beskriver eleven översiktligt produktens funktion. |
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten där presentationslogiken är skild från produktens övriga logik. | Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten där presentationslogiken är skild från produktens övriga logik. | Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten där presentationslogiken huvudsakligen är skild från produktens övriga logik. |
I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodningsstandard och är utförligt och nyanserat kommenterad. | I arbetet utvecklar eleven kod som följer en given kodningsstandard och är utförligt kommenterad. | I arbetet utvecklar eleven kod som är läsbar och översiktligt kommenterad. |
Produkten uppvisar funktionalitet med ett eller flera språk för webbserverprogrammering och tillhandahåller ett informationshanteringssystem som också hämtar eller lämnar data via flera webbtjänster. | Produkten uppvisar funktionalitet med ett eller flera språk för webbserverprogrammering och tillhandahåller ett enkelt informationshanteringssystem som också hämtar eller lämnar data via några webbtjänster. | Produkten uppvisar enkel funktionalitet med ett eller flera språk för webbserverprogrammering och tillhandahåller ett enkelt informationshanteringssystem som också hämtar eller lämnar data via någon webbtjänst. |
Dessutom tillhandahåller produkten någon lösning för permanent datalagring och eleven utför en optimering av denna. | Dessutom tillhandahåller produkten någon lösning för permanent datalagring och eleven utför en enkel optimering av denna. | Dessutom tillhandahåller produkten någon lösning för permanent datalagring. |
Produkten är av god kvalitet och följer etablerad god praxis, vilket eleven kontrollerar med omfattande automatiserade och manuella tester. | Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis, vilket eleven kontrollerar med automatiserade tester. | Produkten är av tillfredsställande kvalitet och följer etablerad god praxis, vilket eleven kontrollerar med begränsade tester. |
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av de moment som har utförts med koppling till generella principer och testresultat samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar flera åtgärder för att förhindra att dessa utnyttjas. | Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar några åtgärder för att förhindra att dessa utnyttjas. | Eleven identifierar hot och sårbarheter mot produkten och vidtar någon åtgärd för att förhindra att denna utnyttjas. |
När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med säkerhet terminologi. | När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet terminologi. | När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet enkel terminologi. |
Produkten är i omfattande utsträckning skapad med objektorienterad eller funktionell programmering och uppvisar användning av ett eller flera enkla designmönster. | Produkten är i begränsad utsträckning skapad med objektorienterad eller funktionell programmering. | - |
Vid behov reviderar eleven planen. | - | - |
Dessutom kontrollerar eleven produktens säkerhet med några tester. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .