Yrkestrafik 1b
Kurskod: TRAYRK01b Poäng: 300Kursen yrkestrafik 1b omfattar punkterna 1–2 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen yrkestrafik 1b omfattar punkterna 1–2 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem. | Eleven beskriver utförligt tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem. | Eleven beskriver översiktligt tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av eftersatt underhåll. | Eleven redogör också utförligt för konsekvenser av eftersatt underhåll. | Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av eftersatt underhåll. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar. | Dessutom beskriver eleven utförligt olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat de regler som begränsar arbetstiden vid vägtransporter samt hur de ska tillämpas i praktiken. | Eleven beskriver utförligt de regler som begränsar arbetstiden vid vägtransporter samt hur de ska tillämpas i praktiken. | Eleven beskriver översiktligt de regler som begränsar arbetstiden vid vägtransporter samt hur de ska tillämpas i praktiken. |
Eleven gör, med gott resultat, beräkningar av fordonets lastkapacitet i förhållande till vägars bärighet. | Eleven gör, med tillfredsställande resultat, beräkningar av fordonets lastkapacitet i förhållande till vägars bärighet. | Eleven gör, med tillfredsställande resultat, enkla beräkningar av fordonets lastkapacitet i förhållande till vägars bärighet. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur last ska säkras samt ger välgrundade och nyanserade exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur last ska säkras samt ger välgrundade exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring. | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur last ska säkras samt ger enkla exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat gods med farliga egenskaper, hur det ska hanteras, riskerna med farligt gods och kravet på utbildning för att hantera det. | Eleven beskriver också utförligt gods med farliga egenskaper, hur det ska hanteras, riskerna med farligt gods och kravet på utbildning för att hantera det. | Eleven beskriver också översiktligt gods med farliga egenskaper, hur det ska hanteras, riskerna med farligt gods och kravet på utbildning för att hantera det. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat risker i arbetsmiljön och ger efter samråd med handledare hjälp till skadade. | Eleven beskriver utförligt risker i arbetsmiljön och ger efter samråd med handledare hjälp till skadade. | Eleven beskriver översiktligt risker i arbetsmiljön och ger i samråd med handledare hjälp till skadade. |
Eleven arbetar på ett ergonomiskt sätt för att förebygga arbetsskador. | Eleven arbetar på ett ergonomiskt sätt för att förebygga arbetsskador. | |
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning. | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundrelationer. | Eleven redogör utförligt för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundrelationer. | Eleven redogör översiktligt för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundrelationer. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .