Språk specialisering – retorik 1a
Kurskod: SPAXXX01a Poäng: 50Kursen språk specialisering – retorik 1a omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen språk specialisering – retorik 1a omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven genomför med säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften. | Eleven genomför med viss säkerhet muntliga framställningar av olika slag och med varierande syften. | |
I muntliga framställningar formulerar sig eleven varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat. | I muntliga framställningar formulerar sig eleven varierat, tydligt och strukturerat. | I muntliga framställningar formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt strukturerat. |
Eleven formulerar sig även med flyt och anpassning till syfte, mottagare och situation. | Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | |
Eleven har god åhörarkontakt. | Eleven har god åhörarkontakt. | Eleven har viss åhörarkontakt. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den retoriska arbetsprocessen. | Eleven redogör utförligt för den retoriska arbetsprocessen. | Eleven redogör översiktligt för grunderna i den retoriska arbetsprocessen. |
Eleven kommenterar utförligt och nyanserat förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar. | Eleven kommenterar utförligt förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar. | Eleven kommenterar översiktligt förberedelser och genomförande av egna och andras muntliga framställningar. |
Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med säkerhet egna. | Med utgångspunkt i andra framställningar producerar eleven med viss säkerhet egna. | |
Med nyanserade omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger välgrundad och nyanserad respons på andras muntliga framställningar. | Med nyanserade omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger välgrundad respons på andras muntliga framställningar. | Med enkla omdömen värderar eleven sin egen muntliga prestation samt ger enkel respons på andras muntliga framställningar. |
Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför välgrundade och nyanserade förbättringar. | Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför välgrundade förbättringar. | Med stöd av andras respons och egen reflektion bearbetar eleven egna framställningar och genomför enkla förbättringar. |
Eleven använder med säkerhet och på ett väl integrerat sätt presentationstekniska hjälpmedel och förklarar utförligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas. | Eleven använder med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel och förklarar utförligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas. | Eleven använder med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel och förklarar översiktligt hur inspelningar av muntliga framställningar kan spridas. |
Eleven diskuterar översiktligt yttrandefrihet och ansvar. | Eleven diskuterar översiktligt yttrandefrihet och ansvar. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .