Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för och analysera ett eller flera valda kunskapsområden.
|
Eleven kan utförligt redogöra för och analysera ett eller flera valda kunskapsområden.
|
Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera ett eller flera valda kunskapsområden.
|
I redogörelsen använder eleven med säkerhet begrepp, teorier och metoder som är relevanta för det eller de valda kunskapsområdena.
|
|
I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet begrepp, teorier och metoder som är relevanta för det eller de valda kunskapsområdena.
|
Eleven kan göra en komplex analys av kunskapsområdet ur historiska och samtida perspektiv.
|
|
Eleven kan göra en enkel analys av kunskapsområdet ur historiska och samtida perspektiv.
|
I analysen redogör eleven utförligt och nyanserat för kännetecken, påverkansfaktorer och utvecklingstendenser samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hur kunskapsområdet har tagit och tar sig samhälleliga uttryck.
|
I analysen redogör eleven utförligt för kännetecken, påverkansfaktorer och utvecklingstendenser samt drar välgrundade slutsatser om hur kunskapsområdet har tagit och tar sig samhälleliga uttryck.
|
I analysen redogör eleven översiktligt för kännetecken, påverkansfaktorer och utvecklingstendenser samt drar enkla slutsatser om hur kunskapsområdet har tagit och tar sig samhälleliga uttryck.
|
Eleven kan värdera och kritiskt granska information om kunskapsområdet från olika medier och källor och dra välgrundade och nyanserade slutsatser om informationens relevans, trovärdighet och användbarhet.
|
Eleven kan värdera och kritiskt granska information om kunskapsområdet från olika medier och källor och dra välgrundade slutsatser om informationens relevans, trovärdighet och användbarhet.
|
Eleven kan värdera och kritiskt granska information om kunskapsområdet från olika medier och källor och dra enkla slutsatser om informationens relevans, trovärdighet och användbarhet.
|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska frågor i relation till det valda kunskapsområdet.
|
Eleven diskuterar utförligt etiska frågor i relation till det valda kunskapsområdet.
|
Eleven diskuterar översiktligt etiska frågor i relation till det valda kunskapsområdet.
|
I diskussionen använder eleven etiska begrepp och ger, utifrån olika etiska modeller, välgrundade och nyanserade argument i frågorna.
|
I diskussionen använder eleven etiska begrepp och ger, utifrån olika etiska modeller, välgrundade argument i frågorna.
|
I diskussionen använder eleven etiska begrepp och ger, utifrån olika etiska modeller, enkla argument i frågorna.
|