Eleven planerar efter samråd med handledare programmeringsuppgifter och väljer med säkerhet lämpliga programspråk.
|
Eleven planerar efter samråd med handledare programmeringsuppgifter och väljer med viss säkerhet lämpliga programspråk.
|
Eleven planerar i samråd med handledare programmeringsuppgifter och väljer med viss säkerhet lämpliga programspråk.
|
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare datastrukturer och algoritmer som är adekvata för uppgiften.
|
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare datastrukturer och algoritmer som är adekvata för uppgiften.
|
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare datastrukturer och algoritmer som är adekvata för uppgiften.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika programmeringsparadigms historik och användningsområden.
|
Eleven redogör utförligt för olika programmeringsparadigms historik och användningsområden.
|
Eleven redogör översiktligt för olika programmeringsparadigms historik och användningsområden.
|
Eleven implementerar flera datastrukturer och efter samråd med handledare också några algoritmer samt löser flera uppgifter genom att utnyttja rekursion.
|
Eleven implementerar några datastrukturer och efter samråd med handledare också någon algoritm samt löser några uppgifter genom att utnyttja rekursion.
|
Eleven implementerar någon datastruktur och i samråd med handledare också någon algoritm samt löser någon uppgift genom att utnyttja rekursion.
|
Eleven använder med mycket gott handlag gränssnitt i sin programmering både mot internet och databashanterare.
|
Eleven använder med gott handlag i sin programmering gränssnitt både mot internet och databashanterare.
|
Eleven använder med visst handlag i sin programmering gränssnitt både mot internet och databashanterare.
|
Dessutom gör eleven en avancerad analys av en eller flera algoritmers komplexitet.
|
Dessutom gör eleven en analys av en eller flera algoritmers komplexitet.
|
Dessutom gör eleven en enkel analys av en eller flera algoritmers komplexitet.
|
Eleven strukturerar och dokumenterar sitt arbete med säkerhet enligt en fungerande modell.
|
|
Eleven strukturerar och dokumenterar sitt arbete med viss säkerhet enligt en fungerande modell.
|
Elevens färdiga program är robusta och utförda med god kvalitet i flera programspråk från olika programmeringsparadigm i program av komplex karaktär.
|
Elevens färdiga program är robusta och utförda med tillfredsställande kvalitet i flera programspråk från olika programmeringsparadigm.
|
Elevens färdiga program är utförda med tillfredsställande kvalitet i flera programspråk från olika programmeringsparadigm i program av enkel karaktär.
|
Eleven anpassar med säkerhet sin planering av programmeringsuppgifter och utför på ett systematiskt och effektivt sätt felsökning av logiska fel och syntaxfel.
|
Eleven anpassar med viss säkerhet sin planering av programmeringsuppgifter och utför på ett systematiskt sätt felsökning av logiska fel och syntaxfel.
|
Eleven anpassar med viss säkerhet sin planering av programmeringsuppgiften och utför felsökning av logiska fel och syntaxfel.
|
Eleven kvalitetssäkrar sitt program med mycket gott handlag genom omfattande manuella och automatiserade tekniker eller tester.
|
Eleven kvalitetssäkrar sitt program med gott handlag genom manuella och automatiserade tekniker eller tester.
|
Eleven kvalitetssäkrar sitt program med visst handlag genom begränsade manuella och automatiserade tekniker eller tester.
|
Innan programmeringsuppgifter avslutas utvärderar eleven med välgrundade och nyanserade omdömen samt ger förslag på förbättringar av programmens prestanda och ändamålsenlighet i flera situationer och sammanhang.
|
Innan programmeringsuppgiften avslutas utvärderar eleven med välgrundade omdömen programmets prestanda och ändamålsenlighet i några situationer och sammanhang.
|
Innan programmeringsuppgiften avslutas utvärderar eleven med enkla omdömen programmets prestanda och ändamålsenlighet i någon situation och i något sammanhang.
|
Eleven kommunicerar om programmeringsuppgiften och dess utvärdering och använder då med säkerhet datavetenskapliga begrepp.
|
|
Eleven kommunicerar om programmeringsuppgiften och dess utvärdering och använder då med viss säkerhet datavetenskapliga begrepp.
|