Industriteknisk fördjupning 2
Kurskod: PRFPRF02 Poäng: 50Kursen industriteknisk fördjupning 2 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen industriteknisk fördjupning 2 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter inom valt teknikområde efter samråd med handledare. | Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter inom valt teknikområde efter samråd med handledare. | Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter inom valt teknikområde i samråd med handledare. |
I planeringen söker eleven med säkerhet den information som krävs för uppgiften och tolkar den med säkerhet samt sammanställer efter samråd med handledare ett tillverkningsunderlag. | I planeringen söker eleven med viss säkerhet den information som krävs för uppgiften och tolkar den med viss säkerhet samt sammanställer efter samråd med handledare ett tillverkningsunderlag. | I planeringen söker eleven med viss säkerhet den information som krävs för uppgiften och tolkar den med viss säkerhet samt sammanställer i samråd med handledare ett tillverkningsunderlag. |
Dessutom beräknar eleven med säkerhet kostnader, materialåtgång och tid för utförande. | Dessutom beräknar eleven med viss säkerhet kostnader, materialåtgång och tid för utförande. | |
Eleven gör en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering efter den. | Eleven gör en riskbedömning och anpassar sin planering efter den. | Eleven gör en enkel riskbedömning och anpassar sin planering efter den. |
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt teknikområde i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt teknikområde i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt teknikområde i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. | |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. | |
Dessutom genomför eleven med säkerhet funktionskontroll, mätningar, beräkningar och felsökning. | Dessutom genomför eleven med viss säkerhet funktionskontroll, mätningar, beräkningar och felsökning. | |
Vidare genomför eleven med säkerhet vid behov optimering av produktionsutrustningen. | Vidare genomför eleven med viss säkerhet vid behov optimering av produktionsutrustningen. | |
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön. | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön. | |
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. | Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. | |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven presenterar resultatet av sitt arbete samt redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven presenterar resultatet av sitt arbete samt redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven presenterar resultatet av sitt arbete samt redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer påverkat kvalitet och slutresultat. |
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör dessutom utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör dessutom översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samarbetar med andra samt använder med säkerhet korrekt fackspråk. | Eleven samarbetar med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .