Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera typiska ensembler och musikformer från flera olika musikaliska epoker och stilar.
|
Eleven redogör utförligt för några typiska ensembler och musikformer från några olika musikaliska epoker och stilar.
|
Eleven redogör översiktligt för någon typisk ensemble och musikformer från några olika musikaliska epoker och stilar.
|
Eleven ger enkla exempel på melodik, harmonik, periodicitet och rytm i flera valda musikformer.
|
Eleven ger enkla exempel på melodik, harmonik, periodicitet och rytm i några valda musikformer.
|
Eleven ger enkla exempel på melodik, harmonik, periodicitet och rytm i någon vald musikform.
|
Eleven noterar enligt praxis med god läsbarhet och läser med säkerhet musik samt diskuterar utförligt och nyanserat olika notationssätt och ger exempel på deras användningsområden.
|
Eleven noterar enligt praxis och läser med viss säkerhet musik samt diskuterar utförligt olika notationssätt och ger exempel på deras användningsområden.
|
Eleven noterar och läser med viss säkerhet musik.
|
Eleven skapar musik i några olika, både traditionella och ovanliga, instrumentala eller vokala former, med ett personligt uttryck, kreativitet och god konstnärlig kvalitet.
|
Eleven skapar musik i några olika traditionella instrumentala eller vokala former, med ett personligt uttryck, viss kreativitet och viss konstnärlig kvalitet.
|
Eleven skapar musik i några olika traditionella instrumentala eller vokala former, med viss konstnärlig kvalitet.
|
Eleven gör egna arrangemang och kompositioner för flera olika vanliga ensembler och instrumentkombinationer med ett musikaliskt uttryck som är anpassat till instrumentens eller rösternas karaktär.
|
Eleven gör egna arrangemang och kompositioner för flera olika vanliga ensembler.
|
Eleven gör egna arrangemang och kompositioner för några olika vanliga ensembler.
|
I arbetet använder eleven med säkerhet digitala hjälpmedel och annan musikteknisk utrustning som redskap för musikskapande.
|
|
I arbetet använder eleven med viss säkerhet digitala hjälpmedel och annan musikteknisk utrustning som redskap för musikskapande.
|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat konstnärliga kvaliteter i olika arrangemang och kompositioner samt värderar med nyanserade omdömen sitt eget arbete och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
|
Eleven diskuterar utförligt konstnärliga kvaliteter i olika arrangemang och kompositioner samt värderar med nyanserade omdömen sitt eget arbete.
|
Eleven diskuterar översiktligt konstnärliga kvaliteter i olika arrangemang och kompositioner samt värderar med enkla omdömen sitt eget arbete.
|
I diskussionen och värderingen använder eleven med säkerhet musikteoretiska begrepp.
|
|
I diskussionen och värderingen använder eleven med viss säkerhet musikteoretiska begrepp.
|
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen hur det inre hörandet har omsatts till klingande musikaliskt material i det egna arbetet samt ger förslag på hur detta kan förbättras.
|
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen hur det inre hörandet har omsatts till klingande musikaliskt material i det egna arbetet.
|
-
|