Mobila applikationer
Kurskod: MOIMOB3 Poäng: 100Kursen mobila applikationer omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen mobila applikationer omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat flera mobila plattformar och dess operativsystem. | Eleven beskriver utförligt några mobila plattformar och dess operativsystem. | Eleven beskriver översiktligt någon mobil plattform och dess operativsystem. |
Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. | Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. | Eleven gör en enkel projektplan för en tänkt produkt. |
Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten. | Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten. | Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten. |
I arbetet utvecklar eleven kod som med gott resultat följer standarder och använder avancerade funktioner i ett lämpligt API. | I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och använder funktioner i ett lämpligt API. | I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och använder enkla funktioner i ett lämpligt API. |
Eleven anpassar sin produkt med mycket gott handlag så att användargränssnittet inte blockeras. | Eleven anpassar sin produkt med gott handlag så att användargränssnittet inte blockeras. | Eleven anpassar sin produkt med visst handlag så att användargränssnittet inte blockeras. |
I arbetet bearbetar eleven med säkerhet flera gränssnitt, så att det blir anpassat för att fungera i produkten. | I arbetet bearbetar eleven med viss säkerhet några gränssnitt, så att det blir anpassat för att fungera i produkten. | I arbetet bearbetar eleven med viss säkerhet något gränssnitt, så att det blir anpassat för att fungera i produkten. |
Produkten är av god kvalitet. | Produkten är av tillfredsställande kvalitet. | |
Detta kontrollerar eleven med flera automatiska och manuella tester. | Detta kontrollerar eleven med några automatiska och manuella tester. | Detta kontrollerar eleven med någon automatisk test. |
Eleven testar produkten på flera mobila plattformar som använder samma eller olika operativsystem. | Eleven testar produkten på flera mobila plattformar som använder samma eller olika operativsystem. | Eleven testar produkten på någon mobil plattform. |
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av de moment som har utförts med koppling till generella principer och testresultat samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av de moment som har utförts samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör publicering på webben samt följer dem i sitt arbete. | Eleven redogör utförligt för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör digital information samt följer dem i sitt arbete. | Eleven redogör översiktligt för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör digital information samt följer dem i sitt arbete. |
Eleven hanterar lösenord och annan känslig data på ett etiskt och säkert sätt samt för välgrundade och nyanserade resonemang om andra webbrelaterade frågor etik och integritet. | Eleven hanterar lösenord och annan känslig data på ett etiskt och säkert sätt samt för välgrundade resonemang om andra webbrelaterade frågor om etik och integritet. | Eleven hanterar lösenord och annan känslig data på ett etiskt och säkert sätt. |
När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med säkerhet relevant fackspråk och samarbetar med andra för att nå planerade resultat. | När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet relevant fackspråk och samarbetar med andra för att nå planerade resultat. | |
Vid behov reviderar eleven planen. | - | - |
Eleven anpassar produkten så att den fungerar på plattformar i störande omgivningar. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .