Gas- och vätsketeknik
Kurskod: MEIGAS0 Poäng: 100Kursen gas- och vätsketeknik omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen gas- och vätsketeknik omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion hos gas- och vätskefysikalisk utrustning samt hur den används inom sjukvården. | Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion hos gas- och vätskefysikalisk utrustning samt hur den används inom sjukvården. | Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion hos gas- och vätskefysikalisk utrustning samt hur den används inom sjukvården. |
Eleven installerar och driftsätter efter samråd med handledare gas- och vätskefysikalisk utrustning. | Eleven installerar och driftsätter efter samråd med handledare gas- och vätskefysikalisk utrustning. | Eleven installerar och driftsätter i samråd med handledare gas- och vätskefysikalisk utrustning. |
I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet ritningar, tekniska instruktioner och andra dokument. | I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet ritningar, tekniska instruktioner och andra dokument. | |
Eleven utför också med säkerhet funktions- och säkerhetskontroll, underhåll och enkla servicearbeten på gas- och vätskefysikalisk utrustning samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda arbeten. | Eleven utför också med viss säkerhet funktions- och säkerhetskontroll, underhåll och enkla servicearbeten på gas- och vätskefysikalisk utrustning samt gör en noggrann dokumentation av utförda arbeten. | Eleven utför också med viss säkerhet funktions- och säkerhetskontroll, underhåll och enkla servicearbeten på gas- och vätskefysikalisk utrustning samt gör en enkel dokumentation av utförda arbeten. |
I arbetet utför eleven med säkerhet mätningar och tekniska beräkningar samt gör en välgrundad och nyanserad bedömning av resultatets rimlighet. | I arbetet utför eleven med viss säkerhet mätningar och tekniska beräkningar samt gör en välgrundad bedömning av resultatets rimlighet. | I arbetet utför eleven med viss säkerhet mätningar och tekniska beräkningar samt gör en enkel bedömning av resultatets rimlighet. |
Eleven hanterar med säkerhet utrustningar, mätinstrument och verktyg samt följer normer och säkerhetsbestämmelser. | Eleven hanterar med viss säkerhet utrustningar, mätinstrument och verktyg samt följer normer och säkerhetsbestämmelser. | |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat risker vid användningen av gas- och vätskefysikalisk utrustning samt hur man kan förebygga skador på person, egendom och miljö. | Dessutom diskuterar eleven utförligt risker vid användningen av gas- och vätskefysikalisk utrustning samt hur man kan förebygga skador på person, egendom och miljö. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt risker vid användningen av gas- och vätskefysikalisk utrustning samt hur man kan förebygga skador på person, egendom och miljö. |
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till användaren och använder med säkerhet gas- och vätskefysikaliska begrepp för att presentera sitt arbete. | Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till användaren och använder med viss säkerhet gas- och vätskefysikaliska begrepp för att presentera sitt arbete. | |
Dessutom använder eleven med säkerhet datorn som verktyg för kommunikation, dokumentation och information inom området. | Dessutom använder eleven med viss säkerhet datorn som verktyg för kommunikation, dokumentation och information inom området. | |
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sin tekniska lösning utifrån kvalitet, säkerhet och miljö samt ger förslag på hur den tekniska lösningen kan förbättras. | Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sin tekniska lösning utifrån kvalitet, säkerhet och miljö. | Eleven utvärderar med enkla omdömen sin tekniska lösning utifrån kvalitet, säkerhet och miljö. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .