Marinmotor – introduktion
Kurskod: MANMAR0 Poäng: 100Kursen marinmotor – introduktion omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen marinmotor – introduktion omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
| Betyget A | Betyget C | Betyget E |
|---|---|---|
| Eleven beskriver utförligt och nyanserat marina motorers och drivlinors huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden samt huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar. | Eleven beskriver utförligt marina motorers och drivlinors huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden samt huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar. | Eleven beskriver översiktligt marina motorers och drivlinors huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden samt huvudkomponenternas funktion och hur de samverkar. |
| Eleven utför efter samråd med handledare enklare servicearbeten på marina motorer, drivlinor och deras olika system. | Eleven utför efter samråd med handledare enklare servicearbeten på marina motorer, drivlinor och deras olika system. | Eleven utför i samråd med handledare enklare servicearbeten på marina motorer, drivlinor och deras olika system. |
| Dessutom utför eleven efter samråd med handledare enklare monterings- och demonteringsarbete på marina motorer. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare enklare monterings- och demonteringsarbete på marina motorer. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare enklare monterings- och demonteringsarbete på marina motorer. |
| Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift. | Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. | |
| Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. | Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer. |
| I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. | I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. | |
| Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. | Eleven använder med gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. | Eleven använder med visst handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. |
| I arbetet tar eleven ansvar för lokaler och verkstadsutrustning. | I arbetet tar eleven ansvar för lokaler och verkstadsutrustning. | |
| Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
| Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. |
| Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
| Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | |
| Eleven beskriver utförligt och nyanserat branschföretagens uppbyggnad och funktion. | Eleven beskriver utförligt branschföretagens uppbyggnad och funktion. | Eleven beskriver översiktligt branschföretagens uppbyggnad och funktion. |
| Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för yrkets villkor och etiska regler. | Vidare redogör eleven utförligt för yrkets villkor och etiska regler. | Vidare redogör eleven översiktligt för yrkets villkor och etiska regler. |
| När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .