Eleven beskriver utförligt och nyanserat och gör med säkerhet bedömningar av kvaliteten hos olika råvaror och livsmedel samt redogör utförligt och nyanserat för deras egenskaper.
|
Eleven beskriver utförligt och gör med viss säkerhet bedömningar av kvaliteten hos olika råvaror och livsmedel samt redogör utförligt för deras egenskaper.
|
Eleven beskriver översiktligt och gör med viss säkerhet bedömningar av kvaliteten hos olika råvaror och livsmedel samt redogör översiktligt för deras egenskaper.
|
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat råvarors, livsmedels och näringsämnens kemiska uppbyggnad.
|
Eleven beskriver också utförligt råvarors, livsmedels och näringsämnens kemiska uppbyggnad.
|
Eleven beskriver också översiktligt råvarors, livsmedels och näringsämnens kemiska uppbyggnad.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring samt de kemiska och fysikaliska processer som pågår.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring samt de kemiska och fysikaliska processer som pågår.
|
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring samt de kemiska och fysikaliska processer som pågår.
|
Eleven gör näringsberäkningar och skapar med utgångspunkt i detta och efter samråd med handledare menyer och recept för normalkost.
|
Eleven gör näringsberäkningar och skapar med utgångspunkt i detta och efter samråd med handledare menyer och recept för normalkost.
|
Eleven gör näringsberäkningar utifrån ett givet underlag och skapar med utgångspunkt i detta och i samråd med handledare menyer och recept för normalkost.
|
Vid behov anpassas menyerna och recepten med säkerhet utifrån särskilda behov.
|
|
Vid behov anpassas menyerna och recepten med viss säkerhet utifrån särskilda behov.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika näringsrekommendationer och deras koppling till hälsa och livsstil.
|
Eleven redogör utförligt för olika näringsrekommendationer och deras koppling till hälsa och livsstil.
|
Eleven redogör översiktligt för olika näringsrekommendationer och deras koppling till hälsa och livsstil.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för kostsituationen i Sverige och i övriga världen.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för kostsituationen i Sverige och i övriga världen.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för kostsituationen i Sverige och i övriga världen.
|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat några etiska och miljömässiga dilemman när det gäller råvarors kvalitet och ursprung samt livsmedelskvalitet i relation till hållbar utveckling.
|
Eleven beskriver utförligt några etiska och miljömässiga dilemman när det gäller råvarors kvalitet och ursprung samt livsmedelskvalitet i relation till hållbar utveckling.
|
Eleven beskriver översiktligt några etiska och miljömässiga dilemman när det gäller råvarors kvalitet och ursprung samt livsmedelskvalitet i relation till hållbar utveckling.
|
Eleven diskuterar dessa utförligt och nyanserat och motiverar sina ställningstaganden med nyanserade omdömen.
|
Eleven diskuterar dessa utförligt och motiverar sina ställningstaganden med enkla omdömen.
|
Eleven diskuterar dessa översiktligt och motiverar sina ställningstaganden med enkla omdömen.
|
I diskussionen hänvisar eleven även till relevanta lagar och andra bestämmelser.
|
|
I diskussionen hänvisar eleven även till relevanta lagar och andra bestämmelser.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|