Eleven observerar i samband med stallturer lantbruksdjur samt redogör utförligt och nyanserat för deras utveckling, tillväxt, utseende, exteriör och beteende i olika stall och utemiljöer.
|
Eleven observerar i samband med stallturer lantbruksdjur samt redogör utförligt för deras utveckling, tillväxt, utseende, exteriör och beteende i olika stall och utemiljöer.
|
Eleven observerar i samband med stallturer lantbruksdjur samt redogör översiktligt för deras utveckling, tillväxt, utseende, exteriör och beteende i olika stall och utemiljöer.
|
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat djurens närmiljö samt redogör utförligt och nyanserat för faktorer som bidrar till en god djurmiljö och för hur miljön kan förbättras.
|
Eleven beskriver också utförligt djurens närmiljö samt redogör utförligt för faktorer som bidrar till en god djurmiljö och för hur miljön kan förbättras.
|
Eleven beskriver också översiktligt djurens närmiljö samt redogör översiktligt för faktorer som bidrar till en god djurmiljö och för hur miljön kan förbättras.
|
Dessutom identifierar eleven med säkerhet och redogör utförligt och nyanserat för aktuella djursjukdomar och förebyggande åtgärder mot ohälsa och produktionsstörningar.
|
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör utförligt för aktuella djursjukdomar och förebyggande åtgärder mot ohälsa och produktionsstörningar.
|
Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör översiktligt för aktuella djursjukdomar och förebyggande åtgärder mot ohälsa och produktionsstörningar.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lantbruksdjurs reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till.
|
Eleven redogör utförligt för lantbruksdjurs reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till.
|
Eleven redogör översiktligt för lantbruksdjurs reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till.
|
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med lantbruksdjur.
|
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med lantbruksdjur.
|
Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med lantbruksdjur.
|
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötselplan med utgångspunkt i djurens behov och produktionens omfattning.
|
I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötselplan med utgångspunkt i djurens behov och produktionens omfattning.
|
I planeringen upprättar eleven en enkel skötselplan med utgångspunkt i djurens behov och produktionens omfattning.
|
Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i djurstallarna ska genomföras.
|
Eleven gör välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i djurstallarna ska genomföras.
|
Eleven gör enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i djurstallarna ska genomföras.
|
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifterna.
|
Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifterna.
|
Eleven utför i samråd med handledare arbetsuppgifterna.
|
Dessutom gör eleven en foderstatsberäkning för lantbruksdjur.
|
|
Dessutom gör eleven en foderstatsberäkning för lantbruksdjur.
|
Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt.
|
|
Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt.
|
Resultatet av arbetet är gott.
|
|
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
|
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning.
|
|
I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning.
|
Eleven utför efter samråd med handledare daglig och periodisk tillsyn av den tekniska utrustningen och kontrollerar dess inställningar.
|
Eleven utför efter samråd med handledare daglig och periodisk tillsyn av den tekniska utrustningen och kontrollerar dess inställningar.
|
Eleven utför i samråd med handledare daglig och periodisk tillsyn av den tekniska utrustningen och kontrollerar dess inställningar.
|
Dessutom kontrollerar eleven efter samråd med handledare planerad foderstyrning.
|
Dessutom kontrollerar eleven efter samråd med handledare planerad foderstyrning.
|
Dessutom kontrollerar eleven i samråd med handledare planerad foderstyrning.
|
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
|
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
|
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
|
Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall.
|
|
Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
|
Eleven hanterar med säkerhet produkter från lantbruksdjur med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och livsmedel säkerhet.
|
|
Eleven hanterar med viss säkerhet produkter från lantbruksdjur med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och livsmedelssäkerhet.
|
Eleven drar också välgrundade och nyanserade slutsatser om sambanden mellan produktionen och marknadens efterfrågan på produkter samt om hur produktpriser påverkar det ekonomiska resultatet och försäljningen.
|
Eleven drar också välgrundade slutsatser om sambanden mellan produktionen och marknadens efterfrågan på produkter samt om hur produktpriser påverkar det ekonomiska resultatet och försäljningen.
|
Eleven drar också enkla slutsatser om sambanden mellan produktionen och marknadens efterfrågan på produkter samt om hur produktpriser påverkar det ekonomiska resultatet och försäljningen.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika avelsåtgärder påverkar produktionsekonomin.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika avelsåtgärder påverkar produktionsekonomin.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika avelsåtgärder påverkar produktionsekonomin.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|