Lackeringssystem
Kurskod: LACLAC0 Poäng: 200Kursen lackeringssystem omfattar punkterna 2–4, 6 och 8–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen lackeringssystem omfattar punkterna 2–4, 6 och 8–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika produkter och moment som bygger lackeringssystemen. | Eleven beskriver utförligt olika produkter och moment som bygger lackeringssystemen. | Eleven beskriver översiktligt olika produkter och moment som bygger lackeringssystemen. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat verkstadens layout, skötsel av utrustning, användning av konventionell och tryckmatad sprututrustning samt övriga maskiner som krävs för arbetets utförande. | Eleven beskriver också utförligt verkstadens layout, skötsel av utrustning, användning av konventionell och tryckmatad sprututrustning samt övriga maskiner som krävs för arbetets utförande. | Eleven beskriver också översiktligt verkstadens layout, skötsel av utrustning, användning av konventionell och tryckmatad sprututrustning samt övriga maskiner som krävs för arbetets utförande. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de kemiska produkter som ingår i produktionen och den miljöpåverkan de har. | Dessutom beskriver eleven utförligt de kemiska produkter som ingår i produktionen och den miljöpåverkan de har. | Dessutom beskriver eleven översiktligt de kemiska produkter som ingår i produktionen och den miljöpåverkan de har. |
Eleven utför efter samråd med handledare avancerad lackering med olika appliceringstekniker och med de produkter och den utrustning som arbetet kräver. | Eleven utför efter samråd med handledare lackering med olika appliceringstekniker och med de produkter och den utrustning som arbetet kräver. | Eleven utför i samråd med handledare enkel lackering med olika appliceringstekniker och med de produkter och den utrustning som arbetet kräver. |
Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av ytdefekter samt föreslår i bekanta och nya situationer lämpliga åtgärder. | Eleven gör välgrundade bedömningar av ytdefekter samt föreslår i bekanta och delvis nya situationer lämpliga åtgärder. | Eleven gör enkla bedömningar av ytdefekter samt föreslår i bekanta situationer lämpliga åtgärder. |
I arbetet följer eleven en given kravspecifikation. | I arbetet följer eleven en given kravspecifikation. | |
Dessutom väljer och använder eleven i bekanta och nya situationer polermedel och polerutrustning för vård av lackerade ytor. | Dessutom väljer och använder eleven i bekanta och delvis nya situationer polermedel och polerutrustning för vård av lackerade ytor. | Dessutom väljer och använder eleven i bekanta situationer polermedel och polerutrustning för vård av lackerade ytor. |
Eleven fastställer kulör och föreslår i bekanta och nya situationer alternativ variant för reparationslackering. | Eleven fastställer kulör och föreslår i bekanta och delvis nya situationer alternativ variant för reparationslackering. | Eleven fastställer kulör och föreslår i bekanta situationer alternativ variant för reparationslackering. |
Eleven hittar och använder med säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver. | Eleven hittar och använder med viss säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver. | |
Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. | Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. | |
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. | |
Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt använder skyddsutrustning enligt praxis och underhåller sin personliga skyddsutrustning. | Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt använder skyddsutrustning enligt praxis och underhåller sin personliga skyddsutrustning. | |
Dessutom tar eleven hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. | Dessutom tar eleven hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. | Dessutom tar eleven viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd. |
Eleven samarbetar, medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder. | Eleven samarbetar, medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. | Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. |
I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. | I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. | |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .