Tradition och utveckling
Kurskod: HVKTRA0 Poäng: 100Kursen tradition och utveckling omfattar punkterna 1–3 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen tradition och utveckling omfattar punkterna 1–3 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hantverksområdets utbildningssystem, branschvillkor och förutsättningar samt branschens möjligheter att utvecklas. | Eleven beskriver utförligt hantverksområdets utbildningssystem, branschvillkor och förutsättningar samt branschens möjligheter att utvecklas. | Eleven beskriver översiktligt hantverksområdets utbildningssystem, branschvillkor och förutsättningar samt branschens möjligheter att utvecklas. |
Beskrivningen innehåller flera exempel på möjligheter till samverkan med andra yrkesutövare, inom det egna verksamhetsområdet och närliggande verksamhetsområden. | Beskrivningen innehåller några exempel på möjligheter till samverkan med andra yrkesutövare, inom det egna verksamhetsområdet och närliggande verksamhetsområden. | Beskrivningen innehåller något exempel på möjligheter till samverkan med andra yrkesutövare, inom det egna verksamhetsområdet och närliggande verksamhetsområden. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat centrala förändringar inom det valda hantverksområdets historia och utveckling, ger exempel på samhällsförändringar som påverkat hantverkets förutsättningar samt redogör utförligt och nyanserat för sambandet mellan hantverkets förändringar och samhällsförändringarna. | Eleven beskriver utförligt centrala förändringar inom det valda hantverksområdets historia och utveckling samt ger exempel på samhällsförändringar som påverkat hantverkets förutsättningar. | Eleven beskriver översiktligt centrala förändringar inom det valda hantverksområdets historia och utveckling. |
Eleven identifierar med säkerhet och jämför olika stilar och centrala stilepokers typiska stildrag samt beskriver stildragen. | Eleven identifierar med viss säkerhet och jämför tydliga och karaktäristiska stilar och centrala stilepokers typiska stildrag samt beskriver stildragen. | Eleven identifierar med viss säkerhet tydliga och karaktäristiska stilar och centrala stilepokers typiska stildrag. |
Efter samråd med handledare visualiserar eleven stilhistoriska epoker och dagens trender. | Efter samråd med handledare visualiserar eleven stilhistoriska epoker och dagens trender. | I samråd med handledare visualiserar eleven stilhistoriska epoker och dagens trender. |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sitt arbete baserat på omfattande kunskaper om trendutveckling och stilhistoria. | Eleven motiverar utförligt sitt arbete baserat på kunskaper om trendutveckling och stilhistoria. | Eleven motiverar översiktligt sitt arbete baserat på begränsade kunskaper om trendutveckling och stilhistoria. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vilka fördelar denna samverkan kan ge och hur fördelarna uppnås. | Dessutom redogör eleven utförligt för vilka fördelar denna samverkan kan ge. | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .