Plast- och lamineringsteknik
Kurskod: FRDPLA0 Poäng: 100Kursen plast- och lamineringsteknik omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen plast- och lamineringsteknik omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat de olika material som används vid plast- och lamineringsarbeten samt ger flera exempel på risker med dem. | Eleven beskriver utförligt de olika material som används vid plast- och lamineringsarbeten samt ger några exempel på risker med dem. | Eleven beskriver översiktligt de olika material som används vid plast- och lamineringsarbeten samt ger något exempel på risker med dem. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika plast- och armeringsmaterials egenskaper och funktion. | Dessutom beskriver eleven utförligt olika plast- och armeringsmaterials egenskaper och funktion. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika plast- och armeringsmaterials egenskaper och funktion. |
Eleven utför efter samråd med handledare förarbeten, lamineringsarbeten samt efterbearbetning. | Eleven utför efter samråd med handledare förarbeten, lamineringsarbeten samt efterbearbetning. | Eleven utför i samråd med handledare förarbeten, lamineringsarbeten samt efterbearbetning. |
Eleven gör en genomarbetad planering inför en arbetsuppgift samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning och motiverar sina val. | Eleven gör en enkel planering inför en arbetsuppgift samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning. | Eleven gör en enkel planering inför en arbetsuppgift. |
Dessutom använder eleven arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. | Dessutom använder eleven arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. | Dessutom använder eleven den arbetsmetod och med visst handlag de verktyg och den utrustning som passar för uppgiften utifrån givna instruktioner. |
Eleven använder med säkerhet den tillverkningsdokumentation, digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | Eleven använder med viss säkerhet den tillverkningsdokumentation, digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | |
I samband med arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning. | I samband med arbetet gör eleven en riskbedömning. | I samband med arbetet gör eleven en enkel riskbedömning. |
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen. | Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen. | Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet inom branschen. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. |
Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad. | Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad. | Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt av kostnad. |
Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sambandet mellan kvalitet och ekonomi. | Eleven drar välgrundade slutsatser utifrån sambandet mellan kvalitet och ekonomi. | Eleven drar enkla slutsatser utifrån sambandet mellan kvalitet och ekonomi. |
Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | Eleven utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .