Båthantering och underhåll
Kurskod: FRDBAT0 Poäng: 100Kursen båthantering och underhåll omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen båthantering och underhåll omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. | Eleven beskriver utförligt fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. | Eleven beskriver översiktligt fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. | Dessutom beskriver eleven utförligt huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. | Dessutom beskriver eleven översiktligt huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. |
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika underhållsmaterials egenskaper och funktion. | Vidare beskriver eleven utförligt olika underhållsmaterials egenskaper och funktion. | Vidare beskriver eleven översiktligt olika underhållsmaterials egenskaper och funktion. |
Eleven utför efter samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar. | Eleven utför efter samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar. | Eleven utför i samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar. |
Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning och motiverar sina val. | Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning. | Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. |
Dessutom använder eleven arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. | Dessutom använder eleven arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. | Dessutom använder eleven den arbetsmetod och med visst handlag de verktyg och den utrustning som passar för uppgiften utifrån givna instruktioner. |
Under arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt. | Under arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt. | Under arbetet hanterar eleven i samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt. |
I arbetet använder eleven med säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. | |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk. | |
I samband med arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning. | I samband med arbetet gör eleven en riskbedömning. | I samband med arbetet gör eleven en enkel riskbedömning. |
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | Eleven beskriver utförligt yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. | Eleven beskriver översiktligt yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .