Eleven redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska processen och för hur de olika delarna i processen hänger samman.
|
Eleven redogör utförligt för den fotografiska processen och för hur de olika delarna i processen hänger samman.
|
Eleven redogör översiktligt för den fotografiska processen och för hur de olika delarna i processen hänger samman.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.
|
Eleven fotograferar och skriver ut eller kopierar bilder efter samråd med handledare.
|
Eleven fotograferar och skriver ut eller kopierar bilder efter samråd med handledare.
|
Eleven fotograferar och skriver ut eller kopierar bilder i samråd med handledare.
|
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck.
|
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet.
|
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.
|
Eleven motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten.
|
Eleven motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten.
|
Eleven motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten.
|
I arbetet använder eleven med säkerhet och med variation ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter.
|
|
I arbetet använder eleven med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter.
|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.
|
Eleven diskuterar utförligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.
|
Eleven diskuterar översiktligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.
|
Eleven avläser och tolkar flera olika typer av fotografiska bilder samt resonerar utförligt och nyanserat om vad bilderna uttrycker.
|
Eleven avläser och tolkar några olika typer av fotografiska bilder samt resonerar utförligt om vad bilderna uttrycker.
|
Eleven avläser och tolkar någon fotografisk bild samt resonerar översiktligt om vad bilden uttrycker.
|
I tolkningen och resonemanget använder eleven med säkerhet avancerade begrepp.
|
I tolkningen och resonemanget använder eleven med viss säkerhet avancerade begrepp.
|
I tolkningen och resonemanget använder eleven med viss säkerhet enkla begrepp.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat, utifrån bildexempel, för skillnader mellan flera olika genrer, även ur ett historiskt perspektiv.
|
Eleven redogör utförligt, utifrån bildexempel, för skillnader mellan några olika genrer, även ur ett historiskt perspektiv.
|
Eleven redogör översiktligt, utifrån bildexempel, för skillnader mellan några olika genrer, även ur ett historiskt perspektiv.
|
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser inom området.
|
|
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser inom området.
|
Eleven diskuterar också utförligt och nyanserat etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder.
|
Eleven diskuterar också utförligt etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder.
|
Eleven diskuterar också översiktligt etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|