Elektronik – spårfordon
Kurskod: ELNELE0 Poäng: 100Kursen elektronik – spårfordon omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen elektronik – spårfordon omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad, egenskaper och funktion hos analoga och digitala elektronikkomponenter och hur dessa används inom spårfordon. | Eleven redogör utförligt för uppbyggnad, egenskaper och funktion hos analoga och digitala elektronikkomponenter och hur dessa används inom spårfordon. | Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad, egenskaper och funktion hos analoga och digitala elektronikkomponenter och hur dessa används inom spårfordon. |
Eleven tolkar med säkerhet mätdata i samband med funktionskontroll och felsökning. | Eleven tolkar med säkerhet mätdata i samband med funktionskontroll och felsökning. | Eleven tolkar med viss säkerhet mätdata i samband med funktionskontroll och felsökning. |
Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem i samråd med handledare. |
Eleven utför med säkerhet komponent- och kretsmätningar samt tolkar med säkerhet system och funktion i en enkel men komplett elektronisk applikation. | Eleven utför med säkerhet komponent- och kretsmätningar samt tolkar med säkerhet system och funktion i en enkel men komplett elektronisk applikation. | Eleven utför med viss säkerhet komponent- och kretsmätningar samt tolkar med viss säkerhet system och funktion i en enkel men komplett elektronisk applikation. |
Efter utfört arbete gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete samt utvärderar sin egen arbetsinsats med välgrundade och nyanserade omdömen. | Efter utfört arbete gör eleven en noggrann dokumentation av utfört arbete samt utvärderar sin egen arbetsinsats med välgrundade omdömen. | Efter utfört arbete gör eleven en enkel dokumentation samt utvärderar sin egen arbetsinsats med enkla omdömen. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för mätinstrument, mätmetoder, verktyg och dokumentationsmetoder som används inom arbetsområdet. | Eleven redogör också utförligt för mätinstrument, mätmetoder, verktyg och dokumentationsmetoder som används inom arbetsområdet. | Eleven redogör också översiktligt för mätinstrument, mätmetoder, verktyg och dokumentationsmetoder som används inom arbetsområdet. |
Eleven planerar, organiserar och utför mätningar, anslutningar och elektronikmontering och driftsättning efter samråd med handledare, med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller givna kvalitetskrav. | Eleven planerar, organiserar och utför mätningar, anslutningar och elektronikmontering och driftsättning efter samråd med handledare, med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller givna kvalitetskrav. | Eleven planerar, organiserar och utför mätningar, anslutningar och elektronikmontering och driftsättning i samråd med handledare, med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller givna kvalitetskrav. |
Under arbetet väljer eleven med säkerhet mätinstrument, verktyg och arbetsmetoder samt hanterar instrument och verktyg med mycket gott handlag och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Under arbetet väljer eleven med säkerhet mätinstrument, verktyg och arbetsmetoder samt hanterar instrument och verktyg med gott handlag och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Under arbetet väljer eleven med viss säkerhet mätinstrument, verktyg och arbetsmetoder samt hanterar instrument och verktyg med visst handlag och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. |
I arbetet använder eleven med säkerhet symboler, scheman, datablad, standarder, begrepp och instruktioner. | I arbetet använder eleven med säkerhet symboler, scheman, datablad, standarder, begrepp och instruktioner. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet symboler, scheman, datablad, standarder, begrepp och instruktioner. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser och tillämpar dessa på ett gott sätt i sitt arbete. | Dessutom redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser och tillämpar dessa på ett tillfredsställande sätt i sitt arbete. | Dessutom redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser och tillämpar dessa på ett tillfredsställande sätt i sitt arbete. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .