Biodling
Kurskod: BINBIO0 Poäng: 100Kursen biodling omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen biodling omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Biologisk och ekonomisk grund
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för bins fysiologi och utveckling samt för bisamhällets individer och uppbyggnad. | Eleven redogör utförligt för bins fysiologi och utveckling samt för bisamhällets individer och uppbyggnad. | Eleven redogör översiktligt för bins fysiologi och utveckling samt för bisamhällets individer och uppbyggnad. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för bins näringsbehov och vanliga biväxter. | Dessutom redogör eleven utförligt för bins näringsbehov och vanliga biväxter. | Dessutom redogör eleven översiktligt för bins näringsbehov och vanliga biväxter. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för vanliga sjukdomar och parasiter hos bin. | Eleven redogör även utförligt för vanliga sjukdomar och parasiter hos bin. | Eleven redogör även översiktligt för vanliga sjukdomar och parasiter hos bin. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för avel och drottningodling av bin. | Eleven redogör utförligt för avel och drottningodling av bin. | Eleven redogör översiktligt för avel och drottningodling av bin. |
I samband med arbete i bigård observerar eleven bin samt redogör utförligt och nyanserat för bins beteende i olika miljöer och situationer. | I samband med arbete i bigård observerar eleven bin samt redogör utförligt för bins beteende i olika miljöer och situationer. | I samband med arbete i bigård observerar eleven bin samt redogör översiktligt för bins beteende i olika miljöer och situationer. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat bins ekologiska betydelse och roll som pollinatörer. | Dessutom beskriver eleven utförligt bins ekologiska betydelse och roll som pollinatörer. | Dessutom beskriver eleven översiktligt bins ekologiska betydelse och roll som pollinatörer. |
Eleven följer arbetsinstruktioner, sköter och hanterar efter samråd med handledare bin på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. | Eleven följer arbetsinstruktioner, sköter och hanterar efter samråd med handledare bin på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. | Eleven följer arbetsinstruktioner, sköter och hanterar i samråd med handledare bin på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. |
Dessutom tillverkar, sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning. | Dessutom tillverkar, sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning. | Dessutom tillverkar, sköter och hanterar eleven i samråd med handledare utrustning. |
Eleven hanterar även med säkerhet produkter från bin med hänsyn till produktkvalitet och livsmedelssäkerhet. | Eleven hanterar även med viss säkerhet produkter från bin med hänsyn till produktkvalitet och livsmedelssäkerhet. | |
Dessutom gör eleven avancerade ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för en bigård. | Dessutom gör eleven ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för en bigård. | Dessutom gör eleven enkla ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för en bigård. |
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över produktkvalitetens betydelse för det ekonomiska resultatet och försäljningen. | Eleven gör välgrundade reflektioner över produktkvalitetens betydelse för det ekonomiska resultatet och försäljningen. | Eleven gör enkla reflektioner över produktkvalitetens betydelse för det ekonomiska resultatet och försäljningen. |
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av vidtagna åtgärder i en bigård. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av vidtagna åtgärder i en bigård. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av vidtagna åtgärder i en bigård. |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
När arbetet är utfört värderar eleven sitt resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört värderar eleven sitt resultat med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört värderar eleven sitt resultat med enkla omdömen. |
Eleven arbetar ergonomiskt. | Eleven arbetar ergonomiskt. | |
När eleven arbetar med bin och biodlingens produkter följer hon eller han aktuella hygienrutiner samt redogör utförligt för hygien och smittskydd. | När eleven arbetar med bin och biodlingens produkter följer hon eller han aktuella hygienrutiner samt redogör utförligt för hygien och smittskydd. | När eleven arbetar med bin och biodlingens produkter följer hon eller han aktuella hygienrutiner samt redogör översiktligt för hygien och smittskydd. |
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .