Eleven redogör utförligt och nyanserat för både traditionella och nutida metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror inom den samiska matkulturen.
|
Eleven redogör utförligt för både traditionella och nutida metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror inom den samiska matkulturen.
|
Eleven redogör översiktligt för både traditionella och nutida metoder för att tillvarata, tillaga, bevara och vidareförädla råvaror inom den samiska matkulturen.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur den samiska matkulturen påverkat och påverkats av andra kulturer.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt hur den samiska matkulturen påverkat och påverkats av andra kulturer.
|
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur den samiska matkulturen påverkat och påverkats av andra kulturer.
|
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för traditionell arbetsfördelning och andra traditioner som berör samisk matkultur och måltidstraditioner.
|
Eleven redogör även utförligt för traditionell arbetsfördelning och andra traditioner som berör samisk matkultur och måltidstraditioner.
|
Eleven redogör även översiktligt för traditionell arbetsfördelning och andra traditioner som berör samisk matkultur och måltidstraditioner.
|
Eleven identifierar med säkerhet samt beskriver utförligt och nyanserat renens styckningsdetaljer och dess traditionella och nutida användningsområden.
|
Eleven identifierar med viss säkerhet samt beskriver utförligt renens styckningsdetaljer och dess traditionella och nutida användningsområden.
|
Eleven identifierar med viss säkerhet samt beskriver översiktligt renens styckningsdetaljer och dess traditionella och nutida användningsområden.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur detaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för hur detaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur detaljerna ska hanteras, förpackas och förvaras.
|
|
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare matlagning och övriga arbetsuppgifter.
|
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare matlagning och övriga arbetsuppgifter.
|
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare maträtter med god kvalitet när det gäller smak och utseende.
|
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och efter samråd med handledare maträtter med tillfredsställande kvalitet när det gäller smak och utseende.
|
Eleven tillagar metodiskt, hantverksmässigt och i samråd med handledare maträtter med tillfredsställande kvalitet när det gäller smak och utseende.
|
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare övriga arbetsuppgifter med gott resultat.
|
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare övriga arbetsuppgifter med tillfredsställande resultat.
|
Dessutom genomför eleven i samråd med handledare övriga arbetsuppgifter med tillfredsställande resultat.
|
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag vanliga grundläggande metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
|
I arbetet använder eleven med gott handlag vanliga grundläggande metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
|
I arbetet använder eleven med visst handlag vanliga grundläggande metoder, redskap, maskiner och annan utrustning som är lämplig för uppgiften.
|
Eleven utformar med säkerhet menyer med hänsyn till samisk matkultur, smakkombinationer och estetik samt genomför med säkerhet presentationer av samisk matkultur i samband med måltider.
|
|
Eleven utformar med viss säkerhet menyer med hänsyn till samisk matkultur, smakkombinationer och estetik samt genomför med viss säkerhet presentationer av samisk matkultur i samband med måltider.
|
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt och nyanserat arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
|
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
|
Eleven arbetar på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
|
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
|
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
|
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
|
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra och använder med säkerhet samisk terminologi.
|
|
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra och använder med viss säkerhet samisk terminologi.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|