Eleven redogör utförligt och nyanserat för huvuddragen i samiskt hantverk och den samiska kulturens utveckling från komsakulturen fram till i dag.
|
Eleven redogör utförligt för huvuddragen i samiskt hantverk och den samiska kulturens utveckling från komsakulturen fram till i dag.
|
Eleven redogör översiktligt för huvuddragen i samiskt hantverk och den samiska kulturens utveckling från komsakulturen fram till i dag.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vilken roll samiskt hantverk har i samiskt näringsliv.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för vilken roll samiskt hantverk har i samiskt näringsliv.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för vilken roll samiskt hantverk har i samiskt näringsliv.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för användningsområden och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål.
|
Eleven redogör utförligt för användningsområden och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål.
|
Eleven redogör översiktligt för användningsområden och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för utvecklingen från bruksföremål till konsthantverk.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för utvecklingen från bruksföremål till konsthantverk.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för utvecklingen från bruksföremål till konsthantverk.
|
Eleven gör avancerade tolkningar och analyser av samiska konstnärers och slöjdares verk samt ger välgrundade och nyanserade motiv för sina tolkningar och analyser.
|
Eleven gör tolkningar och analyser av samiska konstnärers och slöjdares verk samt ger välgrundade motiv för sina tolkningar och analyser.
|
Eleven gör enkla tolkningar och analyser av samiska konstnärers och slöjdares verk samt ger enkla motiv för sina tolkningar och analyser.
|
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om vad konstnärer och slöjdare har haft för betydelse för det samiska samhället och den samiska kulturen.
|
Dessutom resonerar eleven utförligt om vad konstnärer och slöjdare har haft för betydelse för det samiska samhället och den samiska kulturen.
|
Dessutom resonerar eleven översiktligt om vad konstnärer och slöjdare har haft för betydelse för det samiska samhället och den samiska kulturen.
|
I sina tolkningar, analyser och resonemang använder eleven med säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod eller teori.
|
|
I sina tolkningar, analyser och resonemang använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod eller teori.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de olika samiska ortskaraktärerna samt för välgrundade och nyanserade resonemang kring beskrivning och identifiering av traditionellt samiskt hantverk.
|
Eleven redogör utförligt för de olika samiska ortskaraktärerna samt för välgrundade resonemang kring beskrivning och identifiering av traditionellt samiskt hantverk.
|
Eleven redogör översiktligt för de olika samiska ortskaraktärerna samt för enkla resonemang kring beskrivning och identifiering av traditionellt samiskt hantverk.
|
Eleven för också välgrundade och nyanserade resonemang om hur de samiska symbolerna tolkas i samiskt hantverk och i den samiska kulturen.
|
Eleven för också välgrundade resonemang om hur de samiska symbolerna tolkas i samiskt hantverk och i den samiska kulturen.
|
Eleven för också enkla resonemang om hur de samiska symbolerna tolkas i samiskt hantverk och i den samiska kulturen.
|
|
Eleven skapar samisk design med färg, form och samiska symboler i genomarbetade arbetsbeskrivningar och skisser.
|
Eleven skapar samisk design med färg, form och samiska symboler i enkla arbetsbeskrivningar och skisser.
|
Eleven gör med säkerhet material-, tids- och kostnadskalkyler.
|
|
Eleven gör med viss säkerhet material-, tids- och kostnadskalkyler.
|
Dessutom använder eleven med säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
|
|
Dessutom använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
|