Gränssnittsdesign
Kurskod: GRÄGRÄ0 Poäng: 100Kursen gränssnittsdesign omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Data hämtades från skolverket .
Kursen gränssnittsdesign omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Data hämtades från skolverket .
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven gör en genomarbetad projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. | Eleven gör en enkel projektplan för att utveckla ett gränssnitt till en applikation. | |
Projektplanen innehåller en komplex problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. | Projektplanen innehåller en problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. | Projektplanen innehåller en enkel problemformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgruppen och dess behov samt projektets tekniska förutsättningar. |
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin projektplan ur flera perspektiv samt föreslår vid behov förbättringar av planen. | Eleven värderar med nyanserade omdömen sin projektplan. | Eleven värderar med enkla omdömen sin projektplan. |
För att utveckla gränssnittet hämtar eleven eller skapar eleven texter, bilder och eventuell annan media samt infogar dessa i gränssnittet till applikationen. | För att utveckla gränssnittet hämtar eller skapar eleven texter, bilder och eventuell annan media samt infogar dessa i gränssnittet till applikationen. | |
Eleven bearbetar gränssnittet på flera olika sätt enligt principer för visuell design. | Eleven bearbetar gränssnittet på några olika sätt enligt principer för visuell design. | Eleven bearbetar gränssnittet på något sätt enligt principer för visuell design. |
Resultatet är gott och anpassat till användarens behov utifrån flera komplexa principer för användbarhet. | Resultatet är tillfredsställande anpassat till användarens behov utifrån några principer för användbarhet. | Resultatet är tillfredsställande och anpassat till användarens behov utifrån någon enkel princip för användbarhet. |
Detta gör eleven genom att anpassa den visuella designen och interaktionen så att gränssnittet har en god kvalitet i fråga om uppfattningsbarhet och användbarhet också för användare med funktionsnedsättningar. | Detta gör eleven genom att anpassa den visuella designen och interaktionen så att gränssnittet har en tillfredsställande kvalitet i fråga om uppfattningsbarhet och användbarhet också för användare med funktionsnedsättningar. | |
Dessutom för gränssnittet fram kundens önskade budskap på ett gott sätt. | Dessutom för gränssnittet fram kundens önskade budskap på ett tillfredsställande sätt. | |
Eleven följer flera av de vedertagna konventioner som finns för den plattform som hon eller han arbetar med. | Eleven följer några av de vedertagna konventioner som finns för den plattform som hon eller han arbetar med. | Eleven följer någon av de vedertagna konventioner som finns för den plattform som hon eller han arbetar med. |
Eleven utvecklar en huvudsakligen interaktiv prototyp med gott resultat i fråga om funktion, utseende och användbarhet. | Eleven utvecklar en huvudsakligen interaktiv prototyp med tillfredsställande resultat i fråga om funktion, utseende och användbarhet. | |
Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med flera metoder samt återkopplar resultaten från sin testning till sin design. | Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med några metoder. | Dessutom testar eleven prototypens användbarhet med några enkla metoder. |
Prototypen kompletteras med en stilguide som täcker flera av designens viktigaste delar. | Prototypen kompletteras med en stilguide som täcker några av designens viktigaste delar. | Prototypen kompletteras med en stilguide som täcker någon av designens viktigaste delar. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat utifrån projektplanen. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur det egna gränssnittet förhåller sig till generella principer för hur en god användarupplevelse skapas. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt hur det egna gränssnittet förhåller sig till generella principer för hur en god användarupplevelse skapas. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt hur det egna gränssnittet förhåller sig till generella principer för hur en god användarupplevelse skapas. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen av datorsystem och gränssnitt. | Eleven redogör utförligt, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen av datorsystem och gränssnitt. | Eleven redogör översiktligt, utifrån några exempel i vardagen, för på vilket sätt integritet och etik har betydelse för utformningen av datorsystem och gränssnitt. |
Dessutom hänvisar eleven i sin redogörelse till lagar och andra bestämmelser inom området. | ||
Eleven använder med säkerhet terminologi inom området. | Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området. | |
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
Dessutom ger eleven förslag på hur resultatet kan förbättras. | - | - |