Flygplansteknik
Kurskod: FLPFLY0 Poäng: 200Kursen flygplansteknik omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Data hämtades från skolverket .
Kursen flygplansteknik omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Data hämtades från skolverket .
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på flygplan och deras olika system. | Eleven beskriver utförligt med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på flygplan och deras olika system. | Eleven beskriver översiktligt med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på flygplan och deras olika system. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial hur flygplanets olika system är integrerade och samverkar med varandra. | Dessutom beskriver eleven utförligt med stöd av informationsmaterial hur flygplanets olika system är integrerade och samverkar med varandra. | Dessutom beskriver eleven översiktligt med stöd av informationsmaterial hur flygplanets olika system är integrerade och samverkar med varandra. |
Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta men även nya situationer service och avancerade underhållsåtgärder av flygplan och propellrar. | Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer service och underhållsåtgärder av flygplan och propellrar. | Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel service och enkla underhållsåtgärder av flygplan och propellrar. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare felsökning och åtgärdar komplexa fel på flygplanets olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare felsökning och åtgärdar fel på flygplanets olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare felsökning och åtgärdar enkla fel på flygplanets olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. |
Eleven arbetar i bekanta men även nya situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. | Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. | Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett ergonomiskt riktigt, säkert och miljömedvetet sätt och håller en god ordning och struktur på arbetsplatsen. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet på ett ergonomiskt riktigt, säkert och miljömedvetet sätt och håller en god ordning och struktur på arbetsplatsen. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser. | Eleven redogör utförligt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser. | Eleven redogör översiktligt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser. |
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom området. | ||
När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska. | När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska. | |
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |