Fälthållning
Kurskod: FLGFAL0 Poäng: 200Kursen fälthållning omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Data hämtades från skolverket .
Kursen fälthållning omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Data hämtades från skolverket .
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat flygfältets uppbyggnad och funktion samt olika arbetsområden och verksamheter inom området. | Eleven beskriver utförligt flygfältets uppbyggnad och funktion samt olika arbetsområden och verksamheter inom området. | Eleven beskriver översiktligt flygfältets uppbyggnad och funktion samt olika arbetsområden och verksamheter inom området. |
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat utifrån några exempel om risker i arbetet och redogör utförligt för regelverk och föreskrifter som styr verksamheterna. | Dessutom resonerar eleven utförligt utifrån några exempel om risker i arbetet och redogör utförligt för regelverk och föreskrifter som styr verksamheterna. | Dessutom resonerar eleven översiktligt utifrån några exempel om risker i arbetet och redogör översiktligt för regelverk och föreskrifter som styr verksamheterna. |
Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och nya situationer arbetsuppgifter inom området fälthållning. | Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och delvis nya situationer arbetsuppgifter inom området fälthållning. | Eleven utför i samråd med handledare i bekanta situationer arbetsuppgifter inom området fälthållning. |
Eleven manövrerar och framför med mycket gott handlag fälthållningsfordon. | Eleven manövrerar och framför med gott handlag fälthållningsfordon. | Eleven manövrerar och framför med visst handlag fälthållningsfordon. |
Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och nya situationer sommar- och vinterfälthållningsarbete. | Eleven utför efter samråd med handledare i bekanta och delvis nya situationer sommar- och vinterfälthållningsarbete. | Eleven utför i samråd med handledare i bekanta situationer sommar- och vinterfälthållningsarbete. |
I arbetet väljer eleven med säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning. | I arbetet väljer eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning. | |
Eleven arbetar efter samråd med handledare på ett säkert sätt och följer lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet. | Eleven arbetar i samråd med handledare på ett säkert sätt och följer lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet. | |
Eleven genomför välgrundade riskbedömningar. | Eleven genomför riskbedömningar. | Eleven genomför enkla riskbedömningar. |
Eleven tar ansvar för andras egendom och för anläggningens lokaler, fordon och utrustning. | ||
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
Eleven samarbetar med andra och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar med andra och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Eleven samarbetar med andra för att nå planerade resultat. |
I kommunikation med andra använder eleven med säkerhet yrkesspecifika begrepp. | I kommunikation med andra använder eleven med viss säkerhet yrkesspecifika begrepp. | |
Eleven använder med säkerhet svenska och engelska instruktioner och manualer. | Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska instruktioner och manualer. | |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation på engelska. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation på engelska. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation på engelska. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |